Monday 6 August 2012

Sambal Hitam Pahang

                                                                   Assalamualaikum

Genap 17 Ramadhan aku menjalani ibadah puasa tahun ni. Dari 1st puasa sampai lah sekarang mesti banyak juadah yang korang semua dah masak and dah rasa kan? Aku pun macam korang juga tapi minggu lepas bila aku baca Majalah Wanita aku ada nampak resepi SAMBAL HITAM. Ni masakan orang Pahang. Before ni pun aku dah pernah rasa. Someone masakkan untuk aku. Memang sedap sehingga menjilat jari. So, aku dah cuba test masak sambal ni. Nak kata perfect sangat tak da lah sangat tapi boleh lah macam orang bujang macam aku ni kan....hehehe...So untuk korang semua, selamat mencuba ye.


Bahan2 
½ cawan belimbing buluh rebus [rujuk resepi cara2 merebus]
½  cawan cili padi [ikut k'org lah, nk pedas letak banyak]
2 cawan ikan bilis yang telah dikopek 
6 ulas bawang merah [3 ulas ditumbuk, 3 ulas dihiris nipis]
5 sudu besar kicap manis atau secukup rasa
garam & gula secukup rasa
1 cawan minyak masak

Belimbing ni Tau.. hahaha :)


Cara Membuatnya
1. Belimbing direbus hingga kering atau kehitaman, perlu selalu dibalik-balikkan sebab takut hangit dan melekat.
2. Bawang merah, bawang putih dan cili padi ditumbuk halus. Ikan bilis ditumbuk kasar [terpulang masing-masing, boleh juga ditumbuk halus]
3. Panaskan minyak dan masukkan bahan yang ditumbuk.
4. Kemudian masukkan belimbing.
5. Masak hingga kering dan perasakan dengan garam secukupnya.
6. Perlu selalu dikacau macam buat serunding
7. Last dah boleh makan...hehehe :)

Sambal Hitam Siap!!! hehe...


Selamat mencuba...memang sedap sehingga menjilat jari...heheh :)

No comments:

Post a Comment