Saturday 11 August 2012

Lailatul Qodar

Assalamualaikum

Salam semua. Tinggal lagi 1 minggu kita nak Raya kan? Persiapan semua dah siap ke? hehehe mesti dah kan coz tak sabaq nak sambut Bulan Syawal. Shopping, shopping juga tau tapi jangan sampai boros pula. Beli mana yang perlu ja (pesanan ringkas dari mak aku...hehehe). Topic ari ni aku nak kongsi tentang MALAM LAILATUL QODAR. K'orang mesti penah dengaq kan? Nak kata aku tau banyak sangat tentang malam ni tak juga. Aku pun dapat info dari blog2 orang lain juga. Malam Lailatul Qodar ni merupakan malam 1000 bulan bagi Umat Islam. Malam-malam ini adalah merupakan malam yang ditunggu-tunggu oleh seluruh orang mukmin sebabnya malam ni lah kita sebagai Umat Islam dapat tengok kebesaran Allah S.W.T. Malam Lailatul Qodar ni juga semua para Malaikat turun ke bumi menjalankan tugas mereka.


TANDA-TANDA MALAM LAILATUL QODAR
1) Pada malam Lailatul Qodar keadaan bersih dengan cuaca tidak sejuk dan tidak pula panas.
2) Malamnya tenang yang mana terang dan angin tidak bertiup sebagaimana biasa dan awan agak nipis.
3) Malamnya tidak turun hujan dan bintang pula tidak bercahaya seolah-olah tidak timbul.
4) Pada siangnya pula matahari terbit dalam keadaan suram.
5) Ada yang berkata orang yang menemui malam Lailatulqadar ia melihat nur yang terang benderang di segenap tempat hingga di segala cerok yang gelap gelita. 
6) Ada pula yang berkata ia mendengar ucapan salam dan kata-kata yang lain dari Malaikat. 
7) Ada juga yang berkata ia melihat segala benda termasuk pohon-pohon kayu rebah sujud.
8) Ada pula yang berkata doa permohonannya makbul




Aku harap info yang aku sampaikan hari ni dapat membantu k'orang semua tentang Lailatul Qodar. Walaupun tak banyak yang aku kongsi hope k'orang dapat manfaat. :)

No comments:

Post a Comment